În urmă cu ceva vreme, pe facebook, am avut o postare plină de curiozități de babă evlavioasă. Mă rog, nu-i chiar așa plină, are fix două întrebări și-ntre timp a mai apărut și o a treia întrebare. Toate-s legate de tradiții ortodoxe…d-aci și caracterizarea „de babă evlavioasă”.
Pe opt martie sărbătorim femeia, avem opturi de pluș, ursuleți cu privirea tâmpă inscripționați cu opt, felicitări cu cifra opt…ace brice și…cu opt, opturi la tot pasu’. Pe nouă martie conform calendarului ortodox, îi comemorăm pe cei 40 de martiri uciși în Sevastia și pentru asta, gospodinele noastre, după cheful de 8 Martie, trec la cratiță și prestează la mucenici. Prima întrebare: cum e corect, măcinici sau mucenici…sau ambele variante ? Poate că măcinici e din perioada comunistă, o chestie gen Moș Crăciun VS Moș Gerilă…habar n-am. Dacă tastezi la Google mucenici, la plural, vezi fix aceleași poze dacă ai tasta măcinici. Dacă tastezi mucenic la singular, ți se umple ecranu’ de picturi bisericești. Bun, trecem peste, da’ de ce nu facem ciorbița aia dulceagă cu cifre de nouă? Adică…tot opturi? Până și ăia moldovenești din cocă însiropată tot formă de cifra opt au. De ce? Măcar cifre de patru și zero, le puneai în porție cuplate și te scoteai la tradiție. Personal n-am nici o problemă cu eroarea, da’ mă gândesc că există explicație religioasă și poate cineva să mă lumineze.
Tot pe 9 Martie, pe lângă partea gastronomică, avem și tradiția pe bază de alcool. Asta-i clar instaurată de un bărbat, hai să nu ne mințim. În anumite zone se comemorează cu 40 de pahare de vin, în alte zone vorbim de 44 de pahare, dacă sunt 40 de mucenici/măcinici, de ce-s 44 de pahare? Ce-i asta…40 de titulari și 4 rezerve sau cum? Am găsit o chestie pe net că vezi Doamne creștinii ziceau de 40 și dacii de 44, eu zic că suntem doar bețivi și furăm la gramaj. Tre’ să fim mulțumiți că n-au instaurat o lege să bem 40 de pahare de martir, atunci distracție maximă și coadă la UPU-rile din țară. O altă explicație sună cam așa: cică dacă faci nu știu ce calcule de pe data de 9 până pe data 23 Aprilie când e Sf. Mucenic Gheorghe, îți dă diferența de pahare. Nu știu cine și cum a calculat că eu n-ajung la cifra 4 nicicum. Merg pe varianta cu dacii chiar dacă ei au doar o mănă de sfinți/zei, cam 15 la număr. E posibil datorită evenimentului petrecut în jurul anului 300, strămoșii noștri tot p-atunci au schimbat macazu’ pe creștinism și e mai plauzibilă varianta asta.
Ultima și tac, aștept răspunsuri edificatoare. Din ciclu’ „ou’ sau găina, ce a fost mai întâi? „, vine și întrebarea: zemuță lungă asezonată cu scorțișoară, nucă și coajă de lămâie sau cocă cu miere și nucă, care-i prima la tradiție, mai autentică și acceptată de Dany de la BOR? Dacă ne luăm după ingrediente, în negura timpului canci lămâie și scorțișoară da’ poate-i un upgrade mai recent. În schimb nucă și miere găseai pe toate drumurile dacice. Dacă ne luăm după eveniment în sine, mijim ochii și ne uităm la ciorbiță, cam asta vedem, martirii băgați în lac și lăsați să-nghețe. Pentru o imagine HD, recomand consumul primelor 20 de pahare înaintea experimentului…până-n 10 vezi tot opturi din cocă, după 15 încep să se contureze martirii.
Treaba voastră, eu zic să mă lămuriți pentru ca la anu’ să nu revin cu articolu’ asta. Hai noroc, să trăim.